Franchising on aina nähtävä omana liiketoimintanaan, ja siksi sen käynnistäminen vaatii paitsi franchisingtoiminnan tuntemusta myös samanlaisen kehityspanoksen kuin yleensäkin uuteen liiketoimintaan lähdettäessä. Franchisingtoiminnan kehittäminen tulee aina aloittaa analysoimalla syvällisesti franchisingtoimintamallin soveltuvuus suhteessa yrityksen omiin liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja olosuhteisiin. Jokaisella yrityksellä on omat tavoitteensa liiketoiminnassa, eikä franchising ole optimaalisin ratkaisumalli kaikkiin tilanteisiin. Toisaalta, soveltuessaan franchising on yleensä erittäin kilpailukykyinen toimintamalli. Franchisingtoiminnan soveltuvuus ja optimaalisuus yrityksen kasvumalliksi onkin syytä aina selvittää ennen varsinaisia kehittämistoimenpiteitä. Tätä selvitystyötä kutsutaan franchisinganalyysiksi.
Franchisinganalyysin sisältö
Franchisinganalyysissa hahmotellaan jo mahd. tulevaa ketjun franchisingjärjestelmää ja tarkastellaan sen soveltuvuutta yrityksen tavoitteisiin, resursseihin ja nykyiseen toimintatapaan sekä markkinatilanteeseen. Siinä analysoidaan mahdollisen franchisingliiketoiminnan kannalta oleellisimmat tekijät, kuten:
liiketoimintamallin/konseptin elementtien olemassaolo, nykyinen sisältö ja valmiusaste,
konseptin monistettavuus ja kaupallistettavuus,
tulevan franchisingyhteistyön osa-alueet, toimintamallit ja -edellytykset (ml. franchisingpaketti, franchisingyrittäjäprofiili ja franchisingkeskus) sekä
taloudelliset edellytykset (tehdään simulaatiolaskelmat) yhteistyöjärjestelmän molempien osapuolten näkökulmasta.
Analysointi tuottaa yritykselle faktaperusteet päätöksentekoon franchisingliiketoiminnan tai jonkin muun toiminta-/kasvumallin kehittämisestä sekä toimenpide-ehdotukset jatkokehitystyölle. Se tuottaa vastaukset kysymyksiin:
1. Soveltuuko franchising yritykselle strategiseksi liiketoiminnan kasvu- ja kehittämismalliksi ?
2. a) Mikäli soveltuu, millainen olisi optimaalinen franchisingjärjestelmän toteutusmalli tässä tapauksessa?
2. b) Mikäli ei sovellu, mikä olisi vaihtoehtoinen liiketoiminnan kasvu-/kehittämismalli yritykselle?
3. Miten tästä eteenpäin - Suositukset jatkokehitystoimenpiteiksi
Franchisinganalyysin toteutustapa
Franchisinganalyysi toteutetaan kehittämällämme konsultointimallilla, pääosin kehityspalaverein. Toimeksianto sisältää kaikkiaan 3-4 konsultointitapahtumaa / sparrauspalaveria, mahd. toimipaikkavierailut sekä kirjallisen ja suullisen raportoinnin. Palaverit voidaan toteuttaa joko FranConin tai asiakkaan toimitiloissa. Palavereissa käsitellään edellä mainittuja, franchisingliiketoiminnan kannalta olennaisimpia tekijöitä ja niiden toteutumismahdollisuuksia tapauksessanne sekä vaihtoehtoisia kasvumalleja. Palaverit vaativat asiakkaalta ennakkovalmistautumista annettavien ohjeiden mukaisesti. Toimeksianto voidaan puolestamme käynnistää yleensä noin kahden viikon varoitusajalla ja toteuttaa noin 1 kk:n sisällä aloituksesta. Työstämme yhteenvedon analyysin johtopäätöksistä ja annamme toimenpidesuositukset jatkokehitystyölle.